3.6 Určité integrály

Teorii naleznete v kapitole 6.5 Multimediální encyklopedie nebo v kapitole 3.6 Breviáře

Příklad 1

Vypočítejte určitý integrál "3_6_1.gif".

Řešení

Obvyklý postup při výpočtu určitého integrálu "3_6_2.gif" zahrnuje dva kroky:
a) výpočet odpovídajícího integrálu neurčitého (primitivní funkce)
F(x) = ∫f(x)dx,
b) dosazení do vzorce
"3_6_3.gif" = [F(x)]

b
a
F(b) - F(a).

V našem případě mají tyto kroky následující podobu:
a) Výpočet primitivní funkce
F(x) = ∫f(x)dx (Použijeme Mathematicu.)

"3_6_4.gif"

"3_6_5.gif"

b) "3_6_6.gif" = (1 - ArcTan[1]) - ( -1 - ArcTan[-1])
I tento krok přenecháme
Mathematice:

"3_6_7.gif"

"3_6_8.gif"

V Mathematice není nutno počítat určité integrály ve dvou krocích. Určitý integrál lze spočítat přímo:

"3_6_9.gif"

"3_6_10.gif"

Příklad 2

Vypočítejte integrál "3_6_11.gif"

Řešení

a) Vypočteme neurčitý integrál "3_6_12.gif"dx.

"3_6_13.gif"

"3_6_14.gif"

b) "3_6_15.gif" = "3_6_16.gif"- "3_6_17.gif"

"3_6_18.gif"

"3_6_19.gif"

"3_6_20.gif"

Určitý integrál lze rovněž spočítat přímo:

"3_6_21.gif"

"3_6_22.gif"

Příklad 3

Vypočítejte "3_6_23.gif".

Řešení

"3_6_24.gif"

"3_6_25.gif"

Příklad 4

Vypočítejte "3_6_26.gif"

Řešení

"3_6_27.gif"

"3_6_28.gif"

Spikey Created with Wolfram Mathematica 7.0